henrikanita23

navneændring

8 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Navneloven siger:

§ 11. Som mellemnavn kan tages:

1) Et navn, der tidligere har været ansøgerens mellemnavn.

2) Et navn, som den pågældende kan tage som efternavn.

3) Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4) Et navn, der kan tages som fornavn efter § 13, stk. 1, uanset hvilket køn det pågældende navn betegner.

5) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens mors eller fars nuværende eller tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

6) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens nuværende eller tidligere plejemor eller plejefar, når den pågældende samtykker.

7) Et navn, som den pågældendes ægtefælle bærer som mellemnavn eller efternavn, når ægtefællen samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

Stk. 2. Et mellemnavn kan ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 7, hvis det navn, der ønskes, er et patronymnavn, jf. § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2. Et mellemnavn kan heller ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 3 og 5-7, hvis det navn, der ønskes, er et mellemnavn taget på grundlag af et patronymnavn, jf. § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2. Et mellemnavn kan endvidere ikke tages i medfør af stk. 1, nr. 1, 3 og 5-7, hvis det navn, der ønskes, er et mellemnavn taget i medfør af stk. 1, nr. 4.

Stk. 3. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om samtykke, jf. stk. 1, nr. 5-7. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan, hvor særlige forhold taler herfor, undtage fra kravet om samtykke i stk. 1, nr. 5 og 6.

Stk. 4. Et mellemnavn kan bortkastes. Et mellemnavn bortfalder, hvis det tages som efternavn.

Stk. 5. Et adoptivbarn har ret til at tage et mellemnavn såvel efter adoptantens eller adoptanternes slægt som efter sin oprindelige slægt i medfør af bestemmelserne i dette kapitel. Ved ophævelse af et adoptivforhold bevarer adoptivbarnet retten til et mellemnavn, der er erhvervet på grundlag af adoptionen.

:bearhug:

Maja

0

Del dette indlæg

Hej med jer!

Jeg har også lige et spørgsmål... Kan ikke lige lure om det er besvaret udfra ovenstående paragrafhenvisning... Håber nogen vil hjælpe!!!

Vi vil meget gerne hedde min kærestes mellemnavn til efternavn begge to (og slette både mit og min kærestes nuværende efternavn). Han bruger KUN sit mellemnavn, hvorfor jeg ville synes, det var lidt røv at komme til at hedde fru Nielsen - han bruger jo kun mellemnavnet som efternavn... Og så er der sgu ikke noget ved at rende og hedde fru Nielsen vel!

Håber nogen kan hjælpe.

Vi har tænkt på, om han skal forsøge at slette Nielsen nu - så vil mellemnavnet jo automatisk være efternavn når vi skal giftes... Eller kan vi gøre det i en omgang - altså både slette Nielsen og begge tage mellemnavnet når vi bliver gift?

Knus Kristine

0

Del dette indlæg

Den er straks lidt mere kringlet, og jeg er på ingen måde klog på dette område, så måske skulle I forhøre jer hos en advokat.

Jeg ville dog mene, det letteste er, at han tager mellemnavnet til efternavn nu, og at du så tager hans efternavn, når I bliver gift.

Ellers kan I jo spørge en advokat, om det er muligt, at han smider Nielsen, og du tager mellemnavnet til efternavn i forbindelse med brylluppet. Måske kan de endda hjælpe jer med disse spørgsmål i kirken??

:bearhug:

Maja

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej med jer!

Jeg har også lige et spørgsmål... Kan ikke lige lure om det er besvaret udfra ovenstående paragrafhenvisning... Håber nogen vil hjælpe!!!

Vi vil meget gerne hedde min kærestes mellemnavn til efternavn begge to (og slette både mit og min kærestes nuværende efternavn). Han bruger KUN sit mellemnavn, hvorfor jeg ville synes, det var lidt røv at komme til at hedde fru Nielsen - han bruger jo kun mellemnavnet som efternavn... Og så er der sgu ikke noget ved at rende og hedde fru Nielsen vel!

Håber nogen kan hjælpe.

Vi har tænkt på, om han skal forsøge at slette Nielsen nu - så vil mellemnavnet jo automatisk være efternavn når vi skal giftes... Eller kan vi gøre det i en omgang - altså både slette Nielsen og begge tage mellemnavnet når vi bliver gift?

Knus Kristine

hej. min kæreste slettet sit efternavn april 2006 med den nye navnelov og tog sit mellemnavn som efternavn.. så det tror jeg ikke er noget problem..

0

Del dette indlæg

Ring ned på kirkekontoret. Det er kordegnen der sidder med alle navneændringerne og skriver dem i kirkebøgerne, og efter den nye navnelov, så har de meget at se til på det område, og er derfor rigtig godt inde i sagerne :bearhug:

0

Del dette indlæg

Hej.

Mig og min kommende mand har lige ændret navne, da der kommer betaling på.

Jeg hed Linda Berthelsen og min kommende Kim Tavares Pedersen.

Nu hedder vi Linda og Kim Tavares Berthelsen, det har ikke været et problem for os at skifte til det. Vi udfyldte dette skema https://www.personregistrering.dk/fileadmin...vneaendring.pdf og sendte til præsten i vores sogn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer